Notorietat i lògica mediàtica

Algun directiu, jugadors i l’entrenador de l’Espanyol han expressat la seva disconformitat amb el tracte que ha rebut el  club per part dels mitjans de comunicació després de la recent derrota davant del Barça. No és la primera vegada que els responsables i seguidors de l’Espanyol expressen aquest malestar, però sí que ha estat una de les més contundents i exagerades dels darrers anys.

De forma recurrent, des de l’Espanyol s’ha valorat com a insuficient el temps que es dedica al club a la premsa esportiva, a les tertúlies radiofòniques o a la televisió. Els responsables del club obliden, però, que la notorietat mediàtica d’una entitat o esdeveniment depèn del grau d’influència social que s’hi atribueix des dels mitjans de comunicació.  Aquesta és la lògica mediàtica, que està associada tant a la funció dels mitjans de creació d’opinió pública com a la necessitat d’arribar a la major audiència possible per garantir-ne la seva rendibilitat econòmica.

Tanmateix, als mitjans de comunicació se’ls qüestiona sovint la seva capacitat per copsar acuradament aquest “grau d’influència”. És així en el cas del tractament informatiu del Barça i l’Espanyol? Segons les dades de la darrera onada del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, un 64% de la població de més de 14 anys de Catalunya s’identifica amb el FC Barcelona. I després? Doncs en segon lloc es troba el Real Madrid amb un 10% de la població i el tercer lloc l’ocupa l’Espanyol, amb un 2% de la població.

D’aquestes dades es confirma que, primer, els mitjans de comunicació estan tractant de forma raonable els dos clubs en relació directa al nombre dels seus seguidors. En segon lloc, que l’existència de programes monogràfics dedicats a l’Espanyol o la retransmissió en directe dels seus partits, tant en els mitjans públics com en els privats, demostra una sensibilitat periodística impecable com mereix un club català centenari.

Aquest tractament informatiu va més enllà dels beneficis directes que se’n poden derivar en forma d’audiència i fuig de l’estridència periodística. És una lògica mediàtica inclusiva i respectuosa, que només parla de l’excel·lència professional del periodisme esportiu a Catalunya.

5 pensaments sobre “Notorietat i lògica mediàtica

  1. És molt trist que periodistes de mitjans catalans insultin via twitter a components de la plantilla de l’Espanyol (http://www.cronicaperica.com/los-otros/unos-cuantos-insultos-mas/).

    És molt trist que la televisió pública de Catalunya, un mitjà de comunicació que paguem entre tots, estigui monopolitzat per simpatitzants culés que no s’amaguen, fins i tot quan no s’està parlant de futbol (només cal mirar el programa Àgora del dia del clàssic).

    És molt trist que representants de la classe política catalana escriguin vergonyosos articles al diari Avui (http://www.avui.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/264501–nacio-perica-.html) mofant-se del nom de l’Espanyol i criticant les ganes amb que juguen contra el Barça.

    És molt trist que Santi Nolla, el director de El Mundo Deportivo, ni se’n recordi de quan va ser la darrera vegada que el seu “diari” va fer alguna promoció per a la gent de l’Espanyol (tal i com va reconèixer al Crackòvia).

    I com aquests, mil exemples més es podrien donar…

    No és la falta d’informació sobre l’entitat el que més cou, són els constants atacs sense venir al cas que pateix l’Espanyol pel simple fet de ser diferent el que més emprenya la gent…

  2. Very nice post. I simply stumbled upon your weblog and wanted to say that I have really loved surfing around
    your blog posts. In any case I’ll be subscribing in your rss
    feed and I am hoping you write once more very soon!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s