La festa de la música?

La música és una festa. És una festa de la cultura i, a més, és una festa alegre. I una mica d’alegria ens cal a la cultura i al país. Ens cal la poesia que la música ens aporta. Això pensava dilluns passat a la festa de lliurament dels premis Enderrock 2011 als millors treballs de 2010. I quins treballs! N’hi ha de lleugers, n’hi ha d’introspectius, n’hi ha de reivindicatius, n’hi ha d’alternatius , n’hi ha de pop, de rock, de folk i de jazz. N’hi ha de molt bons, n’hi ha de bons, n’hi ha de regulars, però costa molt trobar-ne de dolents. Això és un senyal d’un sector productiu madur, no només d’una cultura madura, on la cadena de valor funciona i proposa al mercat molta varietat i de la millor qualitat possible.

A més, la música és el consum cultural més estès entre tota la població. Un total de 5.706.000 persones (un 89% de la població de Catalunya de 14 anys i més) han escoltat algun tipus de música en els darrers tres mesos (1). És el consum cultural més igualitari: un 50% són homes i l’altre 50% són dones. Prop d’un 43% tenen entre 25 i 44 anys. El 46% són de classe mitjana i la seva distribució territorial es correspon a la distribució de la població a Catalunya. La freqüència d’escolta també és molt alta: un 51,6% de la població afirma que escolta música cada dia i només un 10% no ho fa mai.

La comarca on s’escolta més música és el Segrià amb un 94,2% de la població i la que menys és el Baix Empordà amb un 65,4% (on, en canvi, un 39,2% de la seva població ha anat a algun concert en els darrers 12 mesos, una de les dades comarcals més altes) .

Pel que fa al gènere, el pop-rock és el líder seguit de la música de cantautor, la música llatina, la clàssica, el flamenc, l’electrònica i el jazz. El canal de procedència de la música és majoritàriament la ràdio (un 50% de la població que ha escoltat música els darrers tres mesos ho ha fet a través de la ràdio), seguit d’internet amb un 18% , la botiga de música tradicional amb un 11% i la televisió amb un 6,5%.

El sector musical, a més, genera sinèrgies amb d’altres àmbits relacionats com els concerts, on prop d’un 30% de la població ha anat a algun concert en els últims dotze mesos. I també en el sector de les revistes. Les revistes de música en català suposen una audiència total de 35.000 lectors. Aquesta audiència és prop d’un 6% del total de l’audiència de les revistes en paper de l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) i un 23% del total de l’audiència de revistes de música, tant en català com en castellà (2).

Però en quina llengua escoltem música? Un 9,7% d’aquells que escolten música ho fa en català, un 58,6% en castellà i un 35,9% en altres llengües. Com es pot explicar aquesta situació davant d’una creació, producció i edició excel·lent? Si en d’altres sectors la manca d’oferta és l’explicació més clara, en el cas de la música probablement la distribució en sigui la clau. La presència de la música en català a les ràdios i a les televisions és testimonial, amb algunes excepcions. La cadena de valor pateix per l’extrem més crític: el contacte final amb el públic.

La música és l’equivalent en els consums culturals a la televisió en els mitjans de comunicació. Arriba a tothom sense gaires distincions, sempre i quan tingui els mitjans adequats per fer-ho. Tenim els autors, els editors i tenim el públic. La música és una festa, però que en català no està  plena perquè el porter no ens deixa entrar a la sala. Obrim les portes  a tothom, abans que la gent marxi a casa.

(1) Dades de l’Anuari de la Música a Catalunya de 2010 del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura.

(2) Dades de l’any natural 2010 del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s