El diari de les bones notícies

“Farem el diari de les bones notícies”, em diuen. Jo me’ls miro i riuen, nerviosament; comencen a balbucejar unes tímides excuses. Són estudiants de 4t de periodisme de la Facultat de Comunicació Blanquerna que estan treballant en el seu projecte de final de grau. Ja fa quatre anys que reflexionem conjuntament sobre quines són les funcions del periodisme. Saben perfectament que els diaris de les bones notícies ja existeixen encara que, afortunadament, cada vegada en queden menys.

Els diaris de les bones notícies són els productes dels governs totalitaris o de la propaganda en l’àmbit polític i també, amb una funció social radicalment diferent, poden ser un producte de la comunicació corporativa. Són productes mediàtics fets per periodistes, en el millor dels casos, però que no són periodisme. Punt i final.

Tanmateix, després de parlar-ne una mica amb ells, estirem d’una oportunitat que ens sembla detectar en l’audiència. I si el públic volgués trobar una mica més d’esperança en la informació? I si la gent no comprés diaris perquè no hi troba una comunicació empàtica amb les seves vivències? I si el periodisme s’hagués oblidat de com cohesionar la seva comunitat? O és que la comunitat del periodisme ara ja només està formada pels polítics i els líders d’opinió?

Aquest cap de setmana passat s’ha disputat la Cavalls del Vent 2012. A la comunitat de l’ultrafons se’ns ha mort la Teresa. La majoria no la coneixíem més enllà de trobar-la a la sortida d’una cursa, descansant en un control o compartint la duresa d’una pujada. I ara, després d’una indiferència gairebé total cap al nostre esport, els mitjans en parlen.  I no ens ha agradat com ens han vist: temeritat, massificació, gent poc preparada… Fins i tot, un dels bufons de l’opinió del nostre país ha cregut oportú tractar l’accident com si fos un fet buscat.

Els mitjans de comunicació dediquen molts esforços tecnològics a les xarxes socials i a la idea de crear comunitat. Però les comunitats no es creen, ja hi són. Els mitjans de comunicació han d’ajudar a la seva cohesió, advertint de les amenaces de l’entorn, però destacant-ne també les seves fortaleses.

No es tracta de donar bones notícies. Es tracta d’entendre quina és la  funció del periodisme en la seva integritat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s